KÖPVILLKOR - Lagershop och Privatpersoner
Priser
Priserna är inklusive 25% moms för privatkunder.
Fraktkostnad 99:- oavsett ordervärde.
För sadlar är fraktkostnad 199 kr (skickas som "skrymmande")
Betalning
Vi har den senaste versionen av Klarna Checkout. Shopping with Klarna is smoooth.
Swish finns också som alternativ.
Klarna Checkout
Klarna Checkout är den kompletta betalningslösning där hela kassan sköts av Klarna. Med Klarna Checkout inkluderas Klarnas samtliga betalningsalternativ: Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring och Klarna Direkt), Betala senare (faktura) samt Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar). Klarna hanterar allt som sker i kassan och uppdaterar den också kontinuerligt med förbättringar och funktioner för att göra det smidigt för dig som kund.
Annullering
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, fel i saldo, prissättning, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du naturligvis rätt att häva ditt köp med hänvisning till detta.
Leverans
Du kan välja att hämta dina varor hos oss på Santa Cruz, Södergatan 10 i Vollsjö eller så väljer du leverans via DHL/PostNord.
Hämtar du dina varor hos oss är det frakten givetvis gratis, annars är fraktavgiften 99 kr oavsett vikt och mängd. För sadlar är priset 188 kr.
Hämta paket hos oss
Om du vill hämta dina varor hos oss kan du välja Hämta i butik som leveranssätt i kassan. Då hämtar du själv dina produkter på vårt kontor när det passar dig. Våra öppettider är 9-16 Måndag-Torsdag eller efter överenskommelse. Vi kontaktar dig via mail eller SMS när din order är färdig för avhämtning.
Leverans med Schenker eller PostNord
Vi levererar alla produkter och tillbehör inom Sverige i samarbete med Schenker eller PostNord. Notera att vi, förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.
Om varan du beställt finns i lager skickar vi den inom 1-2 arbetsdagar. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Om paketet trots detta går i retur till oss medför detta extra fraktkostnader som du som kund måste betala.
Ej uthämtat paket debiteras 350 kr extra.
Fraktkostnader med Schenker och Postnord
Oavsett var i Sverige du bor och vad du beställer så är fraktkostnaden 99:-. För sadlar 199:-
För leveranser till Danmark och Finland skickar vi med Postnord och kostnaden är då 199:- i frakt/paket upp till 32 kg
Leveranstid
Leveranstiden är normalt ca 1–2 arbetsdagar till dig som kund, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör allt vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna. Ange samma namn vid beställningen som står på legitimationen, annars kan det bli problem när du ska hämta ut ditt paket.
Leveransbekräftelse
Din leverans aviseras via sms till din mobiltelefon, var därför noggrann så att du uppger rätt mobilnummer när du beställer. Det skickas 2 SMS, dels första aviseringen och hämtar du inte ut ditt paket inom två dagar får du en påminnelse.
Transportskador
Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Ångerrätt - 14 dagar enligt Distansköplagen
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara via telefon eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera/prova varan. Var därför noggranna när ni provar produkterna i stallmiljö så de inte blir smutsiga eller skadade. Varan får dock inte bli smutsiga, om du tex. vill prova ett täcke, lägg ett lakan emellan.
Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt.
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss (fri retur ingår inte) betalar vi tillbaka ditt köpbelopp när vi har mottagit paketet till vårt lager.
Tänk på att om ni väljer att skicka tillbaka paket där vi ska hämta ut på utlämningställe, är behandlingstiden något längre. Vi hanterar er retur först när den kommit till oss.
Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.
Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.
Returfraktsedel vid ångerrätt/distansköplagen
Fri returfrakt ingår inte, men vi hjälper gärna till att skicka en returfraktsedel om ni önskar det.
Kostnad för att skicka tillbaka en sadel (volymvikt) är 199 kr. Övriga paket 99 kr.
Ni beställer enkelt en returfraktsedel genom att lägga order under fliken "Returfraktsedel"
Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor.
Retur vid byte
Santa Cruz byter gärna din produkt inom 30 dagar.
Kontakta oss säg vad ni önskar byta till. OBS! Varan ska vara då vara i nyskick och i sin origianlförpackning.
Vill ni ha hjälp med returfraktsedel, se föregående punkt (retur vid ångerrätt/distansköplagen) OBS! Returrätten gäller ej specialbeställda varor.
Skydda varan vid retur
Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Om varan istället returneras i endast originalförpackningen debiteras 499 kr för skadad och fördärvad originalförpackning. Orsaken till denna kostnad är att butiken inte kan sälja varan utan originalförpackning. Paketera därför varan väl i en skyddande ytterförpackning. Det är du som kund som har ansvar för att varan når oss i oskadat skick, tyvärr kommer vi inte kunna kreditera eller byta varor som är skadade.
Garanti och reklamationsrätt
Vi säljer alla produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här: Konsumentverket om reklamationer.
Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Du kan enbart reklamera en produkt som är behäftad med produktionsfel vid leveranstillfället. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter upptäckt. Dock senast inom 2 månader efter att du upptäckt något fel.
Vill du reklamera en produkt ska du fotografera och beskriva felet samt bifoga en kopia på kvittot och skicka per mail till info@santacruzofscandinavia.se Vi behandlar ärendet och återkommer till dig via mail med besked. Om vi godkänner reklamationen återsänder ni varan med en DHL returetikett (som ni får av oss) på vår uppmaning. I första hand åtgärdas felet och i andra hand byts varan ut. Om reklamationen inte godkänns efter kontroll skickas produkten åter till dig och du får lösa ut den mot postförskott (149 kr för returfrakt och postförskottsavgift).
Produkter med fel som rimligtvis kan ha uppstått under slitage ersätts ej. Returer pga avvikelser i kulör mot vad som visats på dataskärmen medges ej. Vid godkänd reklamation står vi för alla fraktkostnader. Dina ev. fraktkostnader återbetalas då inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.
Öppet köp
Vi tillämpar inte öppet köp, däremot gäller ångerrätten i 14 dagar enligt Distansköplagen. Vi byter gärna din vara om den inte skulle passa, se "Retur vid byte" ovan.
Sadelköp
Vid köp av sadel gäller ångerrätten som beskrivs ovan, dock finns det vissa saker som kan vara värt att tänka på.
På din nya sadel hänger det en garantisedel/värdebevis som är underskriven. Vänligen läs igenom och spara för eventuell framtida garanti. I den andra plastfickan finner du våra bästa rekommendationer för att skydda och ta hand om din nya investering på bästa sätt.
Det går bra att provrida i sadlen genom att spänna fast den och sitta upp, det är okej med mindre märken på stropparna men det får inte blir märken på kåporna. Vi rekommenderar stigläder innanför kåpan om det är möjligt och annars ludd runt stigläderna. Skulle det komma lite märke på kåporna så går det oftast att torka bort med sadeltvål.
Ni har 14 dagars returätt på sadeln från och med att ni mottog den. Passar inte sadeln så går det bar att skicka tillbaka den till oss. Köparen står för returfrakten, adresser hittar ni under fliken "Kontakta oss".
OBS! Tänk på att sadeln skall vara i nyskick om ni väljer att skicka tillbaka den. Bedömer vi att det är märken/slitage på ex kåporna från stigläder övergår sadeln till att bli "begagnad" och då dras det från 10% av beloppet vid återbetalningen.
Köpvillkor- Avtalskunder
Du hittar fullständiga köpvillkor i vår prislista, om du skulle behöva en ny eller inte varit kund tidigare så skickar vi gärna ut en ny till dig. Beställningar kan ni göra i vår webshop, mail eller över telefon.
Order inom sverige skickas via PostNord eller DHL, övriga norden går med PostNord Parcel.
För prisuppgifter se vår prislista. Fraktkostnad tillkommer på fakturan.
OBS! Order till Uvex packas och skickas från Tyskland direkt till er.
Tveka inte att kontakta oss om det är något ni undrar över.